domingo, 1 de mayo de 2011

FEM SABÓ ?

Hola Amics del casal. Us recordeu de quan a les cases, fa molts anys, es feia sabó?.
La meva mara en feia, el seu sabó feia una olor que no he oblidat mai i axó que fa molts anys. Encara no érem a Vilanova ni tan sols a Carma, a on varem viure uns anys, érem al Badorch. A la meva mara la coneixíeu, segurament, era la Lola, la pintora, com molta gent li deia. Teníem pati molt gran amb un pou i al costat un safareig. Amb el oli de la tupina i el quès feia ranci, allà el pati en una caldera molt gran feia el sabó. Amb els anys va deixar de fer-ne, pro feina tenia amb treballar i pujar als cinc fills. Ara com que hi ha la cultura del reciclatge molta gent fen, amb el oli de fregir , el sabó. Fa tres anys que en va arribar a les mans la recepta i em vaig enganxar, abans de acabar la últim tall ja ni fet més, els meus fills y alguna amiga em donen el oli i jo els hi dono
sabó.
El dimarts del sant Crist vaig fer 5 litres d’oli. Aquesta

vagada he fet també sabó pel lavabo i la veritat que estic contenta perquè no m’ha

sortit del tot malament. Aquí os poso unes fotos i la recepta per si voleu fer-ne.


INGREDIENTS

5 litres d’oli

5 d’aigua lo mes pura que es pugui

1 k de sosa càustica

¼ de sal grossa

¼ de farina

300 gr. de detergent “nieve”

Un rajolí de blau de la roba per donar-hi un toc de color (optatiu)

Amb un cubell de plàstic es posa el aigua i la sosa remenant-ho, es deixa reposar per que baixi la temperatura una mig hora. Pesat aquet temps es va barrejant tots els altres ingredients sense deixar de remenar durant 45 m o 1 hora sempre en la mateixa direcció, fins que la mescla s’especiï fins que quedi con unes natilles. Es forra una caixa amb plàstic i s’aboca el contingut del cubell perquè colli. Passat dos dies amb un ganivet es talla a la mida que es vulgui i es deixa fins que s’endureixi del tot.

Ja veieu que no es difícil.

Una idea per la “setmana de la gent gran” del any que ve, seria fer concurs de sabons

Us desitjo una molt bona setmana i fins un altra

Roser

1 comentario:

salvador dijo...

No seria una mala ideie, però ara ja es per l'any que ve, si estem, sino que ho facin es que hi siguin.